• Create Account
Welcome To Body & Mind Training Institute Inc
   KUNG FU TO'A 
Learn Kung Fu TO'A from Master Mostafa Jalilzadeh
We Invite You to Participate in Our Weekly Talk Show
If you really WANT it, you have to LOVE it

 

You are here You are here: Forum
Guestِ, Welcome
Username Password: Remember me

گفتگوی همراهان
(1 viewing) (1) Guest

TOPIC: گفتگوی همراهان

باسخ‌به: گفتگوی همراهان 9 years, 10 months ago #9502

  • آريا
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • ازاد زندگي كن ، سربلند بمير
  • Posts: 512
  • Karma: 5
گفتاري در باره ذن
بررسي بخشهاي از كتاب ذن كاراته ، نوشته پروفسور ابراهيم ميرزايي
( قسمت دوّم )
اساتيد بزرگوار درود بر شما
همراهان نيك انديش پاينده باشيد
در ادامه، يارومه مي فرمايند :
با اين وصف تعاريف سه تن از متفكرين معاصرادبيات ذن همراه با معرفي آنان به نظرمي رسانيم.
اولين نفر، يارومه، پروفسور سوزوكي را نام مي برد كه الان فوت كرده،( 1869 -1966 ).
يارومه از قول ايشان مي نويسد:
ذن عبارت است از رهايي، ذن يعني رهايي از تمام قيود، ذن يعني پرورش خودآگاه و ناخودآگاهي كه ماوراء هر گونه دو گانگي و دو انديشي باشد.
در ادامه مطلب خيلي مهمي دارد، توجه كنيد:
( ذن يعني پرهيز از كوشيدن در راه انديشيدن درباره ي مسئله اي خاص)
همچنين و در ادامه :
ذن يعني انديشيدن در خارج از محدوده تضاد، ذن يعني وراء منطقي زيستن .و منطقي انديشيدن .
دوستان توجه كنيد چقدر اين سخنان سنگين و مهم است.
توجه حسين آقا را به اين قسمت جلب مي كنم:
( ذن يعني طريقتي كه خود را درگير مسأله ي خالق ، معاد، روح، پاداش و توبيخ و مسائلي نظيرمفهوم زمان ، مكان و حيات و مرگ نمي نمايد.)
ذن ماوراي انديشه ،منطق و تجزيه و تحليل مي باشد.
ذن يعني شيوه اي كه بطورمدام راه رستگاري و رهايي را نشان مي دهد. ذن يعني وصول به ارامش و روشن بيني بدون اندوختن علم و دانش .
حال ، بخش بخش سخنان استاد سوزوكي را بررسي مي كنيم.
ايشان در بخش نخست مي گويند:
( ذن عبارت است از رهايي، ذن يعني رهايي از تمام قيود)
دراينجا سؤال اين است كه رهايي از چه؟
اگر ذن يك نوع انديشيدن به شكل خاص است، بنشين و نفس بكش، پس رهايي از چه چيزي لازم است؟
به نظرحقيرمنظوراستاد اين است كه در درجه اول رهايي از همين كه به ذن نشسته اي.
زيرا همين كه ما به ياد مي آوريم كه به ذن نشسته ايم باعث مي شود تا حالت خاصي را اتخاذ كنيم.
مثل شخصي كه در كه مهماني ها خيلي مؤدب مي نشيند اما در منزل روي زمين دراز مي كشد.
پيام اول ذن اين است : رهايي از خود، حتي در مرزآگاهانه انديشيدن

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
و اندر دل آتش درآ پروانه شو پروانه شو
هم خویش را بیگانه کن هم خانه را ویرانه کن
وآنگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو
رو سینه را چون سینه‌ها هفت آب شو از کینه‌ها
وآنگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو
باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی
گر سوی مستان می‌روی مستانه شو مستانه شو
آن گوشوار شاهدان هم صحبت عارض شده
آن گوش و عارض بایدت دردانه شو دردانه شو
چون جان تو شد در هوا ز افسانه شیرین ما
فانی شو و چون عاشقان افسانه شو افسانه شو
تو لیله القبری برو تا لیله القدری شوی
چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
اندیشه‌ات جایی رود وآنگه تو را آن جا کشد
ز اندیشه بگذر چون قضا پیشانه شو پیشانه شو
قفلی بود میل و هوا بنهاده بر دل‌های ما
مفتاح شو مفتاح را دندانه شو دندانه شو
بنواخت نور مصطفی آن استن حنانه را
کمتر ز چوبی نیستی حنانه شو حنانه شو
گوید سلیمان مر تو را بشنو لسان الطیر را
دامی و مرغ از تو رمد رو لانه شو رو لانه شو
گر چهره بنماید صنم پر شو از او چون آینه
ور زلف بگشاید صنم رو شانه شو رو شانه شو
تا کی دوشاخه چون رخی تا کی چو بیذق کم تکی
تا کی چو فرزین کژ روی فرزانه شو فرزانه شو
شکرانه دادی عشق را از تحفه‌ها و مال‌ها
هل مال را خود را بده شکرانه شو شکرانه شو
یک مدتی ارکان بدی یک مدتی حیوان بدی
یک مدتی چون جان شدی جانانه شو جانانه شو
ای ناطقه بر بام و در تا کی روی در خانه پر
نطق زبان را ترک کن بی‌چانه شو بی‌چانه شو


مولوی » دیوان شمس » غزلیات
گنگ خواب ديده
The following user(s) said Thank You: Assar, اکبر

باسخ‌به: کی یتو 9 years, 10 months ago #9503

  • آريا
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • ازاد زندگي كن ، سربلند بمير
  • Posts: 512
  • Karma: 5
پدرام جان درود بر شما
من اين كتاب را نخوانده ام. اما دو فيلم در اين باره ديده ام.اين موضوع اتفاقا مربوط به شاخه اي از ذن هم مي شود.شايد اگر عمري باقي بود در ادامه به آن هم برسيم.از احوالپرسي شما هم متشكرم. امروز كليه هايم بدجوري مرا اذيت كردند.درد كله بخاطر سنگ سازي خيلي شديد است.اميدورام هيچ كس آن را تجربه نكند. پاينده باشيد
گنگ خواب ديده

باسخ‌به: کی یتو 9 years, 10 months ago #9504

  • Assar
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Posts: 414
  • Karma: 27
با درود حسین،

عزیز صحبت از نقد دیدگاه ها ست نه پرسش و پاسخ، با گفتن میخواهیم یک مجموعه گزیده داشته باشیم مثل داستان سیمرغ که همراه عزیزمان حجازی زحمت ان را کشیدند
دگر مرد رهي ميان خون بايد رفت
از پاي فتاده سرنگون بايد رفت
تو پاي به ره بنه دگر هيچ مپرس
خود راه بگويدت كه چون بايد رفت
The following user(s) said Thank You: آريا , anattawa

باسخ‌به: گفتگوی همراهان 9 years, 10 months ago #9505

  • آريا
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • ازاد زندگي كن ، سربلند بمير
  • Posts: 512
  • Karma: 5
گفتارهايي از يارومه در باره ذن
از كتاب ذن كاراته،نوشته پروفسور ابراهيم ميرزايي
استادان عزيز،همراهان نيك انديش درود بر شما
در ادامه مطلب و به صورت مستقل بخشهايي از سخنان يارومه در باره ذن را مي آورم تا با چگونگي انديشه و نظر آن بزرگوار در باره ذن بيشتر آشنا شويم
استاد مي فرمايند:
بر بنياد انديشه سه تن از مختفركين دنياي ذن در اين قرن، لازم است تعاريف ديگري بدان بيافزاييم.
اعتقاد داريم كه فرد در اثر تعليم و تربيت مذهب، اخلاق و عرف در طي دوران كودكي، خود مبدل به موجودي مي شود كه در آينده دچار تضاد مي گردد.
توضيح :
منظور يارومه اين است( يا بهتر بگويم، بنده اين برداشت را دارم). كه هر فردي در طي دوران رشد با نوعي از تربيت مذهبي و اخاقي بزرگ مي شود و سپس در زدگي واقعي عكس آن را مشاهده مي كند. مثلا پدر و مادر به او مي گويند هركس گناه كند به جهنم مي رود بعد شخص مشاهده مي كند كه حتي پدر و مادر هم گناه مي كنند يا اكثريت افراد جامعه گناه مي كنند و بهمين شكل متوجه مي شود كه آنچه كه آموخته است در عمل متفاوت است با چيزي كه مشاهده مي كند. بهمين دليل شخص دچار تضاد مي شود.
در ادامه مي فرمايند:
اين تضاد از سويي يك حالت بيمار گون و از سويي ديگر بيگانه با فيزيو لوژي بدن انسان است.
ذن به انسان كمك مي كند كه تضاد دروني خود را از بين برده و در نتيجه انسان از نظر فيزيولوژي در وضع بهتري قرار بگيرد.
در ادامه يارومه به نكته مهمي اشاره مي كنند. اين نكته مهم اين است :
(پيرو ذن ممكن است اصلا مذهبي نباشد ولي هميشه رفتار او شبيه رفتار افراد مذهبي است).
همچنين استاد در ادامه چنين مي فرمايند: ذن هرگز با يك مكتب اخلاقي نبايد اشتباه شود. اگر پيروان ذن داراي رفتار نيكو و پسنديده اي مي باشند اين اتفاقي است و مفهوم آن اين نيست كه هر فرد ديگر بمحض علاقمند شدن به اصول ذن بايد پايبند اخلاقيات خاص گردد.
در طريقت ذن فرد بايد خود خداي خود باشد .
و نكته بسيار مهم ديگر آن است كه يارومه مي فرمايد:
غير اخلاقي بودن تعاليم.
عدم ارزش متون مقدس و تمثال و غيره.

در كامنتهاي قبلي عرض كردم كه يارومه در نهايت هوشمندي خود را از مسائل مذهبي كنار كشيد. دوستي گفت شما از كجا مي دانيد؟
همان موقع عرض كردم پاسخ در كتاب خود يارومه است.
و الان شما مي بينيد كه من از خود چيزي نگفتم.يارومه شديدا بر اين موضوع تأكيد مي كند كه نبايد ذن را با تعاليم مذهبي آغشته كرد و يا درآن دنبال تعاليم مذهبي گشت.
به صراحت در اين كتاب مي فرمايد: حتي چيزي براي تمركزگرفتن هم وجود ندارد.ذن يك تجربه كاملا فردي است. شخص بايد خود به پاسخ برسد. يعني انديشيدن بدون اينكه انديشه كند.
پاينده باشيد


گنگ خواب ديده
The following user(s) said Thank You: حامدعدالتي, اکبر

باسخ‌به: گفتگوی همراهان 9 years, 10 months ago #9506

  • آريا
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • ازاد زندگي كن ، سربلند بمير
  • Posts: 512
  • Karma: 5
همراهان گرامي درود برشما
در محضر اساتيد بزرگ بنده چند سطري را قلمي كردم. حال شما هم نظرات خود را ارائه دهيد تا ان شاء الله اين بحث به سرانجام خوش خود برسد.اين شيوه راه پسنديده اي است و من مطمئن هستم كه اگر اينگونه پيش برويم آنوقت مي توانيم بخودمان بباليم كه راه يارومه را طي مي كنيم. در عين حال از تمام دوستاني كه از نظر بدني امكان فعاليت دارند عاجزانه تقاضا مي كنم هر چه سريعتر خود را با استاد جليل زاده بزرگ يارومه دوران هماهنگ كنند تا اجازه تدريس كونگ فوتوا ي حقيقي را بدست آورند. بنده بر اين موضوع ايمان دارم و معتقدم اگر دوستان با هم هماهنگ بشوند و تكنيكها را از مجراي صحيح آن دنبال كنند.آنوثت مي توانند ديگران را به حركت در آورند.بنده باز هم برسازماندهي تأكيد دارم و از كليه همراهاني كه واقعا خود را دلسوز كونگ فوتوا مي دانند دعوت مي كنم با راهنمايي استاد جليل زاده خود را از نظر بدني آماده بكنند و هر چه سريعتر اقدام به آموزش كونگ فوتواي ميرزايي استايل واقعي بنمايند.الان دوستان هيچيك همديگر را نمي شناسند و ارتباطي با هم ندارند. دوستان شهر محل سكونت خود را معرفي كنند تا افرادي كه در يك محل زندگي مي كنند بيشتر با هم اشنا بشوند. باهم كوه برويد تمرينات دسته جمعي قرار دهيد. حتي اگر الان هم تكنيكهاي خود را هماهنگ نكرده ايد بهرحال حركت را آغاز كنيد. دركنار آن تمرينات خود را بوسيله استاد هماهنگ كرده و حقيقتا كاري عملي انجام دهيد. عزيزان همزمان با كار علمي و شناخت كار بدني را هم شروع كنيد. الحمدلله همه چيز در اين سايت مهياست. كساني كه سابقه كار دارند مي دانند كه به سرعت مي شود خود را با تكنيهاي استاد وفق داد. لازم نيست كه ما از كانون حتما مدرك تأييد شده داشته باشيم تا بتوانيم كار را شروع كنيم.شما به صورت انفرادي درعين حالي كه با استاد جليل زاده هماهنگي هاي لازم را بعمل مي آوريد خودتان با هم تمرين كنيد و بتدريج افراد علاقمند را هم جلب كنيد.جانان من بشتاب ، همت چاره ساز است.
حسين عزيز در حوزه هم مي شود كار كرد. مي دانم گفتيد قبول نمي كنند، اما با همان تعاليم مذهبي مجابشان كنيد، اگر نخواستند در ارگانهاي ديگر هم مي توانيد اين كار را دنبال كنيد. خواستن توانستن است. چون نيت خير است بنابراين همه جا دستهايي براي ياري پيدا مي شود. موفق باشيد و سربلند
گنگ خواب ديده
The following user(s) said Thank You: حامدعدالتي

باسخ‌به: گفتگوی همراهان 9 years, 10 months ago #9507

  • آريا
  • OFFLINE
  • Platinum Boarder
  • ازاد زندگي كن ، سربلند بمير
  • Posts: 512
  • Karma: 5
[b]ادامه گفتارهاي يارومه در باره ذن
( ذن و متافيزيك )
يارومه در باره ارتباط ذن و متافيزيك مي فرمايند:
اگر هزاران سال بنشينيم و در باره مفاهيم، زمان، مكان، حيات و مرگ، جهنم و بهشت و خدا و اهريمن بيانديشيم، نه تنها به آرامش و آرامش مطلق نزديكتر نميشويم ، بلكه در اثر تغافل ممكن است آرامش نسبي خود را نيز از دست بدهيم .
بهمين جهت است كه ذن هميشه و بطور پيگير و مستمر كوشيده است كه نه تنها از نزديك شدن به مسائل ماوراء الطبيعه ( متافيزيك ) بپرهيزد، بلكه شديداً بي علاقگي خود را نسبت به بحث اين مسائل نيز ابراز داشته است.
همراهان گرامي اين يعني ختم كلام و تيرخلاص در باره ارتباط ذن با تعاليم مذهبي و يا خود مذهب اززبان بنيانگذار كونگ فوتوآ.
دليلش هم دو چيز است. يكي همان است كه ازابتدا عرض شد، كه بنده حقير گفتم چون شخص مذهبي با اعتقادات خود مي خواهد ذن را تجربه كند، پس خود را سانسور مي كند و محدوديت در انديشه بوجود مي آورد.زيرا بخاطر اعتقاداتش نمي تواند به راحتي و با آزادي كامل در باره هر موضوعي كه مي خواهد انديشه كند.
دليل دوم اين است كه يارومه مي فرمايد : ذهن انسان قادربه حل تمام مشكلات بشري است، به شرط اينكه بين اين انديشيدن مانعي ايجادنشود و آن را به طول نكشد.و ازآن جايي كه انديشيدن به مسائلي مثل دوزخ و بهشت و مانند اينها ثمري ندارد، چون هرگز نمي توانيم بفهميم كه حقيقت دارند ياخير،بلكه به سرگشتگي ما خواهند افزود،بهمين دليل تمركز فكر ما را از ما مي گيرند و ما نمي توانيم انديشه سازنده داشته باشيم.
بهمين دليل است كه هرگز در كونگ فوتوآ حتي يك بحث مذهبي هم مطرح نشد و يارومه به شدت از اين مباحث پرهيز كردند.
و درست بهمين دليل بود كه حقير عرض كردم كه شعر : گر بخود آيي بخدايي رسي ، اصلا به مذهب مربوط نمي شود. بلكه در اينجا منظور بخود آمدن است از نظر اينكه يارومه هم مي فرمايد كه انديشه انسان ،به تنهايي انسان ساز و زندگي ساز است اگر انسانها بخود بيايند.
پاينده باشيد.
[/b]
گنگ خواب ديده
Time to create page: 0.40 seconds